CHILI ARGENTINIË

dinsdag 09 februari 2010

CHILI-ARGENTINIË

OVER DE ANDES

De tocht van Santiago naar Mendoza is er een die we niet snel zullen vergeten. De auto heeft problemen als hij warm wordt en dat is goed te merken. Hij begint opnieuw te stoten en verliest vermogen. En we zitten nu in de Andes, waar we de grens over gaan naar Argentinië. Er is een heel nieuw soort grenspost hier, die de drukste grenspost is van Chili. Je staat te wachten in 3 rijen, en je wordt gecontroleerd, want je moet in de rij blijven, die je is toegewezen. Langzaam schuif je op en gaat dan een gebouw in, waar je langs een aantal loketten gaat. Een soort wasstraat als het ware. Wel makkelijk, dat Chili en Argentinië hier zo samenwerken.

Alleen, deze grenspost ligt op een 3500 meter, via krappe haarspeldbochten te bereiken. En dat met een auto die niet rijdt zoals hij zou moeten. Ik ben steeds bang, dat hij achteruit gaat rijden. Maar het is gelukt, zij het met de grootste moeite. Als we het van tevoren hadden geweten, hadden we het anders aangepakt. Maar ja, achteraf hé. Nadat we de grens over waren, was het inmiddels 22.00 uur en stikdonker. We wilden niet verder en hebben de auto neergezet op een parkeerplaats in het eerstvolgende gat en hier overnacht. Wel gemerkt dat het grensverkeer de hele nacht doorgaat. Maar gelukkig viel de tocht naar beneden mee.

POSADA SALENTEIN

Hier hebben we gezien wat één Nederlander gepresteerd heeft: een wijngaard, een wijn-estate, een posada voor gasten, en zelfs een museum... en met hoge kwaliteit. Geweldig.

Via kennissen in Nederland hebben wij in Buenos Aires kennis gemaakt met Peter James van Salentein. We hebben hem maar eens gevraagd of er een goede Toyotagarage was in Mendoza.
Geweldig, zoals hij ons heeft geholpen. En zo maak ik een gedeelte van het weblog vanuit een luxe hotel met uitzicht op de wijngaarden, waar we heerlijk eten en vooral drinken. Bij de lunch vroeg ik om een aqua mineral con gaz, maar water drinken ipv wijn, dat bestaat niet, moet de serveerster hebben gedacht. Dus toch wijn bij de lunch.

Ondertussen staat onze auto bij de Toyota garage waar hij helemaal wordt nagekeken. En we hebben geluk. Er werkt hier een servicemonteur die heeft meegewerkt aan de Dakarrace en dus veel verstand heeft van dit soort auto's. Hij had het probleem snel gevonden. Het was niet de uitlaat, maar de inlaat! Vervolgens wordt het wachten tot het onderdeel er is. Nou zijn er slechtere plekken om ergens te moeten wachten...
 De 3e dag komt Ronald 's avonds om 22.00 uur mét de auto naar de Posada en we zijn helemaal blij dat we de volgende dag weer kunnen rijden. Lastig dat zwerversbloed,....

We komen hier heel andere mensen tegen dan in de afgelopen maanden. Het zijn veelal mensen die een week of 2 tot 4 in Argentinië doorbrengen. En van het ene 5-sterrenhotel naar de andere luxe locatie reizen waardoor ze absoluut geen idee hebben van wat er in dit land leeft. Zo spreken we een Frans echtpaar, dat van het Hyatt in Buenos Aires naar een 5*  hotel in Villa Angostura en nu vanuit Salentein weer terug naar Buenos Aires en Frankrijk vliegen. Vast een leuke vakantie, maar of ze het verschil merken met een vakantie in Italië, Griekenland of Zuid-Amerika?

MENDOZA en omstreken
Mendoza is de streek van de wijn en het goede eten. De stad heeft dan ook vele restaurants en terrassen. We komen aan bij de temperatuur van 35 graden en zegen neer op een terrasje. Een groot deel van de gasten hield hier siësta. En ook de serveerster maakte zich niet druk. Verder kent de stad vele parken waar het goed toeven is. Het water in de rivier wordt hier voor het groen gebruikt en buiten de stad voor de wijngaarden. Op dit moment stond de rivier zelf droog. In de stad zie je het water langs de trottoirs lopen in zeer brede goten. Wel oppassen hier!

CORRUPTIE

We waren gewaarschuwd, maar nu hebben we het zelf dan ook meegemaakt. Corrupte agenten!! We werden door een politieagent aangehouden omdat Ronald het licht niet aanhad. Kan gebeuren en hij verontschuldigt zich. Tot op heden was dat voldoende. Deze agent schrijft een boete uit van 150 euro, een wereldbedrag hier. Maar als Ronald zegt, dat hij 100 pesos wel voldoende vindt, is dat ook goed. Hij krijgt nog een knipoog ook. Omdat hij inderdaad een overtreding had begaan, moesten we hier wel in meegaan. Maar anders is het een kwestie van
wie de langste adem heeft.

In Porterillos hebben we geraft op de rivier, die daar nog heel snel stroomt en dan uitkomt op een stuwmeer. Ontzettend leuk. Ronald werd aangemoedigd om wat meer kracht bij te zetten, omdat er nou eenmaal geen motor aanhangt... Na het raften kon je douchen en weer verbaas ik mij over de preutsheid hier. Er wordt wat afgeknoeid met handdoeken en ik heb zelfs vrouwen in bikini onder de douche zien staan. Een Zweedse en ik keken elkaar eens aan; we waren een stuk sneller klaar.

NP LEONCITO

Omdat we de auto eerst eens goed willen uittesten, blijven we in de wijde omgeving en in de bergen. De auto rijdt als een zonnetje en we gaan op weg naar het noorden, richting Salta. Onze eerste overnachting is in het NP Leoncito. Het is er erg vlak, maar leeg, veel bergen en pampa's, maar ook een groot zandmeer, waar op "gezandsurfd" kan worden. En je kunt er ook goed op rijden, hebben we gemerkt, beter dan op de weg. De Andes rijst hier steil op uit de omgeving, alsof de schepper heeft gedacht, oh dat gebergte moet ik ook nog ergens kwijt en het zo in de vlakte heeft neergesmeten.

De camping ligt vlakbij een kleine waterval, waar we allebei onder zijn gaan staan. Het water is fris en roffelt op je lichaam. Beter dan een zwembad, Ronald vindt het te koud, hij loopt er snel doorheen.

Op de camping zelf treffen we een viertal Argentijnen, waarvan er 2 Engels spreken. Van hen horen we dat dit NP de beste plek van Argentinie is om de sterrenhemel te bekijken. Er zijn dan ook 2 observatoria. En ja, 's avonds gaan we er eens goed voor zitten en ik moet zeggen dat het werkelijk geweldig was. Allereerst een geweldige zonsondergang, de hemel leek wel in brand te staan en sommige vormen zijn goed voor een schilderij. En dan als het donker wordt - een geweldige sterrenhemel, waarbij we ok nog een vallende ster hebben gezien.

De temperatuur overdag is een graad of 35, maar 's avonds moesten we ons fleecejack aan, wel goed voor de nachtrust..

marjolijn
11/02/2010 16:51
Hey daar, wat een gedoe met de auto zeg. Ik kan me voorstellen dat het rijden op zo'n enorme lange steile bergpas niet erg ontspannen was daardoor. Masseltje dat die monteur de Dakarrace mee had gemaakt. Als ik jullie zo rond zie trekken denk ik wel eens....hebben ze haast???? Maar wat een schitterende landschappen en enige contacten. Hier zijn de landschappen behoorlijk wit, mooi en soms erg glad.Laatst nog languit voorover gevallen. Verder hier alles goed.
Fijne tijd verder xxxxxMarjolijn
marcela y luis
11/02/2010 22:48
Ronald en Rini:
gaf ons grote vreugde van u te horen en dat we recurdan tijdens viaje.luis en kinderen weten gestuurd vele groeten. Ik probeerde om de pagina te lezen met de vertaler en ik vond het probleem met zijn auto, "zullen er net als in google traducctor ik gebruik, maar ik denk dat ik mijn boodschap begrepen."
Wat er gebeurt is dat we zouden reizen naar Santiago op estubieron je er wel, maar wist niet waar ze waren ....
Elke dag kijken we naar uw pagina te vinden waar ze zijn en als gevorderd.
cuidense en doen het goed .... God Bless
Marcela en Luis

Marcela: "GEEN FOTO NNGUNA SALO ON" !!!!!!
jajajaj
chaoooo
corrie couperus
12/02/2010 11:29
Wat een schrik! Gelukkig gaat het nu weer goed met je vader, Ronald. En wat een gedoe met de auto, maar die is nu ook weer in orde. Hier gaat alles ook niet van een leien dakje: lekkage in het atelier en de berging en woensdag een aanrijding vanwege de gladheid. 35 graden is wel echt heet, maar toch mis ik het af en toe, na Curacao. Gisteren hebben we geschaatst!!Het is zo leuk om je verhaal te volgen,Rini. Vooral de afwisseling steeds en de tegenstellingen in cultuur/mensen/klimaat. Veel liefs en jaloers zoals gewoonlijk,
Corrie
claudine
14/02/2010 19:21
Hi Reni & Ronald
We are the french couple you met in Posada Salentein. Right we haven't had time in 2 weeks to discover real Argentine and argentinians (and all the problems of the country); but that was not our purpose. We just wanted to visit friends in BA, have an idea of the countryside and spend nice holidays before going back to France to work hard again. You are lucky to spend your time travelling. I hope one day we will have time to do longer trip. But i'm sure I won't have your courage, I like comfortable hotels and nice restaurants.
Have a very nice time, I will follow your wonderful adventure on your website from my nice B&B in Provence: www.valample.com.
Anyway it very nice to meet you in Posada Salentein, this evening was great and wine was so good!