EGYPTE, VERKIEZINGEN EN SOEDAN

zondag 08 juli 2012

Nooit verwacht dat het in Caïro zó smerig en armoedig zou zijn. Mensen leven soms met de vuilnis en de geiten/ezels voor de deur (in de stad!) Eigenlijk willen we hier zo snel mogelijk weg. Maar er moeten ook nog visa geregeld worden voor Soedan en Etiopië. Daarvoor moeten we eerst nog even langs de Ned. Ambassade om een aanbevelingsbrief op te halen. Ze liggen op een grote stapel en worden kosteloos verstrekt. Dat is andere koek dan in Nederland, waar we te horen kregen dat deze brieven alleen aan bedrijven worden gegeven.

Bij de Soedanese ambassade zijn verschillende loketten met bijbehorende rijen die je allemaal af moet. Dan betalen en 24 uur wachten op je paspoort en visa. De Ethiopische Ambassade kan dus pas een dag later geregeld worden. ‘s Morgens vroeg kunnen we de paspoorten weer ophalen....Jammer! De Ambassade is die dag gesloten en de volgende dag is een vrijdag, dus weekend. We hameren op de poort waar een norse portier uiteindelijk belt - de passen komen toch die dag nog. We gaan eerst maar boodschappen doen en gelukkig liggen ze daarna voor ons klaar. Gelukkig, je bloeddruk kan behoorlijk oplopen door dit soort dingen.

GIZEH

De uitslag van de verkiezingen blijft maar wachten en het begint behoorlijk te gisten in de stad. Het Tahirplein stroomt weer vol en de TV zendt de hele dag uit. Het centrum is voor ons een heel eind weg. We gaan vandaag naar de pyramides en ook de Sfinx (1 van de 7 wereldwonderen) bekijken. Het is weer bloedheet en daarom gaan we met een koetsje met paard. Het is vreemd om oog in oog te staan met het wereldberoemde beeld; wat trouwens ook opgaat voor de pyramides zelf. Minder leuk zijn alle mensen die je van alles en nog wat willen verkopen; even uitstappen en je wordt werkelijk van alle kanten belaagd.

LUXOR

We gaan op pad naar Luxor en laten de Witte Woestijn voor wat het is. De weg er naar toe wordt ons afgeraden door de gespannen situatie i.v.m. de verkiezingsuitslag. We gaan door de Nijlvallei, alleen dat schiet niet echt op. Ook zijn er veel wegafsluitingen door de politie/militairen. Hun Engels en ons Arabisch ligt zo’n beetje op gelijk niveau. We zijn daarom heel blij met een Arabisch papier van de douane, dat maakt blijkbaar veel duidelijk; we worden doorgestuurd.

Het peil van Ronalds humeur zakt naar het vriespunt - niet alleen laat de navigatie het helemaal afweten, maar alle borden zijn in het Arabisch en dan ook nog een vrouw die niet echt kan kaartlezen, het wordt een beetje veel... Uiteindelijk belanden we toch ergens op de woestijnroute en dan gaat het ineens veel sneller. We overnachten in een hotel in Asyut en horen dat deze plaats een bolwerk van salafisten is. De verkiezingsuitslag wordt weer uitgesteld en we krijgen te horen dat we maar beter zo snel mogelijk naar Luxor moeten doorrijden.

Midden in Assyut

Bij Sohag, de eerste plaats na Asyut, worden we weer aangehouden. Deze keer mogen we niet verder - we krijgen politiebegeleiding! naar Luxor. Eén auto voor ons met 2 politieagenten en een pick-up achter ons met 6 militairen, allemaal zwaar bewapend. Dat gelóóf je toch niet. Ze nemen hun werk ook knap serieus. Als we onderweg een aantal vreselijke ongelukken passeren, stoppen ze om kontakt op te nemen met collega’s, maar  wij worden helemaal afgeschermd van het publiek. En ze worden nog afgelost ook onderweg. Pas bij Qena is het blijkbaar veilig genoeg om alleen verder door te rijden, hier zijn de mensen meer relaxed. Wel met het advies om snel door te rijden naar Luxor. Veiligheid gaat voor alles natuurlijk, alleen zien we op deze manier wel bar weinig van opgravingen, pyramides en Koptische kloosters onderweg.

LUXOR

We komen terecht bij Rezeiky Camp. Ook hier wordt met spanning gewacht op de uitslag, want de eigenaar is een Christen en houdt zijn hart vast. Want als Morsi gekozen is, wat gaat er dan met de Christenen gebeuren? En met het toerisme? En de uitslag wordt maar gerekt. Heel Egypte zit aan de TV gekluisterd. Als uiteindelijk bekend wordt, dat Morsi heeft gewonnen, barst het feest los. Toch heeft maar 50% van de kiezers zijn stem uitgebracht en hij heeft maar een heel kleine meerderheid. Maar de hele nacht is het rumoerig in het land. De volgende dag blijken er 2 mensen te zijn vermoord...in Asyut, waar we overnacht hebben. Dus toch goed, dat we doorgestuurd zijn.

De eerste dag gaan we naar Karnak, de grootste religieuze plaats ooit gebouwd ter wereld. Ik zou in ieder geval goed kunnen verdwalen op dit terrein van 2 km2. Het antieke Thebes overtreft het moderne Luxor in alles. De grandeur van de oude necreopolis heeft zijn gelijke niet op deze wereld en de schatten van de farao’s spreekt tot ieders verbeelding.

KOLOSSEN VAN MEMMON

zijn ongeveer 18 meter hoog en het eerste wat je tegenkomt op weg naar de graven van de farao’s en hun koninginnen. Ze zijn het enige overblijfsel van de ooit gebouwde tempel door Amenhotep III.

VALLEI DER KONINGEN

Als je je door alle souvenirverkopers hebt geworsteld, kom je uiteindelijk op de plek waar je naar toe wilt. Je kunt er drie graven bezoeken, op aanraden van onze chauffeur kiezen we de nrs. 2, 11 en 14. Jammer genoeg ben ik mijn notitie met daarop de namen van de farao’s kwijtgeraakt. Het is verboden foto’s te nemen, maar Ronald smokkelt het kleine fototoestel mee naar binnen en probeert toch een foto te nemen. Het fototoestel wordt in beslag genomen, maar... tegen een kleine vergoeding krijgen we het terug én Ronald mag een foto maken! Als dat niet Egyptisch is! De foto laat 1 van de prachtig gekleurde reliëfs en schilderingen van het graf zien.

Helaas zijn in de Vallei van de Koninginnen de interessante graven dicht of onder restauratie. We besluiten daarom onze aandacht aan iets anders te besteden en bezoeken de graven van de Adel en belangrijke personen in dienst van de farao’s. Hier krijgen we zelfs een echte mummie te zien. Ook het Montugraf, dat nog niet zo lang helemaal blootgelegd is, mogen we bekijken.Vandaar hebben we ook een goed uitzicht op:

DE TEMPEL VAN HATSJEPUT

Een spectaculair uitzichtspunt, deze begrafenistmpel van de vrouwelijke farao, die de troon zo lang bezet hield, dat haar zoon en opvolger veel van haar gebouwen vernield heeft. Trouwens wel een tijd dat er vrede en voorspoed heerste in het oude Egypte!

MEDINAT HABU

Een tempelcomplex met de grootste tempel na Karnak van Ramses III. Ook hier weer prachtige gekleurde reliëfs te zien

TEVEEL VAN HET GOEDE

Iedereen in Egypte wil je wat anders verkopen dan je wilt hebben. De ferryboot over de Nijl brengt je niet alleen naar de overkant, maar de kapitein wil ook muntjes wisselen. Kaartjes hebben? Iedereen wil ze voor je kopen, voor iets meer dan bij de kaartverkoper...Het treintje naar de Vallei der Koningen brengt je er niet alleen heen, maar in gezelschap van kinderen en andere verkopers van allerlei rommel zoals ansichtkaarten, waaiers, papieren zakdoekjes, water, gidsjes, boekjes en nog meer dingen die je niet wilt hebben. Kom je bij  het ontvangstcentrum, dan moet je nog even spitsroeden lopen langs weetikhoeveel souvenirwinkeltjes...Gidsen bieden zich aan (doen we ook niet) en dan kun je eindelijk gaan zien waarvoor je gekomen bent. Loop je langs de Nijl, dan wil iedereen je meenemen in een koetsje, taxi of felucca (zeilboot).

Helemaal dol word ik van de mensen die ongevraagd in de Abutempel (en in Karnak en de Luxortempel) met je meelopen en aanwijzen waar je een mooie foto kunt maken. Als je hem maakt, houden ze direct hun hand op omdat ze je die plek aangewezen hebben. Op het laatst heb ik gezegd, laat me alsjeblieft alleen (en dat meerdere keren) en ook dat we toch niet betalen. Uiteindelijk zoeken ze een nieuw slachtoffer.

ADAMS HOME ASWAN

Op de weg naar Aswan moet je je aandacht er constant bij houden. Putdeksels liggen los of er helemaal niet; alle borden in het Arabisch; mensen spreken geen Engels meer; het verkeer bestaat uit paard/ezel en wagen en ander ongeregeld. Over een 250 kilometer doen we een kleine 5 uur met een graadje of 40.

Adams Home is een Nubische villa aan de Nijl waar je kunt kamperen en een bekende plek voor overlanders, die wachten op de ferry naar Soedan. Hier ontmoeten we Chris en Rachel weer, die hier al 2 dagen bivakkeren. We worden er ontvangen door Mo die perfect Engels spreekt en ons ook meeneemt voor een dagje op de boot over de Nijl. Voor het eerst zwemmen we ook in de Nijl, ondanks alle horror-verhalen. Volgens Mo is het water hier schoon en het stroomt ook snel. Als ik dan ook allerlei mensen van de felucca’s in het water zie springen, besluit ik de gok te wagen en tot op heden zonder negatieve gevolgen.

DE FERRY NAAR WADI HALFA

vertrekt waarschijnlijk maandag. De kosten voor de ferry lopen de spuitgaten uit. Ze vragen 20.000 pond voor de boot en dat moet worden verdeeld door de klanten, in dit geval dus 2. Dat betekent voor ieder van ons zo’n 1400 euro en daar komen de tickets voor onszelf nog eens bij. Chris is al aan het praten met een fixer over andere mogelijkheden. Veel is er niet; er is maar 1 weg naar Soedan en dat is met deze ferry en dat terwijl er een goede weg is! De veiligheid kan er alleen niet worden gegarandeerd, maar iedereen is het er over eens, dat de economische belangen hier de grootste rol spelen.

Wel hebben we onze tickets gekocht en er is alleen nog 2e klas beschikbaar - we zien wel wat dat inhoudt. Pas op de dag voor vertrek zijn we zeker van de verscheping van de auto’s op een alternatieve boot tegen 2000 pond per auto. We moeten de auto zondag op de boot zetten; de ferry zelf gaat de dag erop. Als we bij de boot aankomen, moet er eerst nog het een en ander worden gelost dus we wachten en wachten. Met een paar ijzeren rijplaten moeten we naar het dek rijden van een wankele schuit, als dat maar goed gaat...

En dan de auto achterlaten...zelf op een andere boot en erop vertrouwen dat hij weer bij je terugkomt....

DE BOOTTOCHT

is er één om nooit meer te vergeten! God nog aan toe, wat een barrel! En de boot wordt bestormd door honderden mensen. Alle papierwerk is gelukkig goed geregeld door de fixer en Ronald wringt zich met grote tas en mij achter zich aan door de massa. De 2e klas bestaat uit wankele bankjes. We zien het hier al voor ons als het hier vol zit met al die mensen en gaan snel naar het bovendek. Hier is de beste plek -de reddingsboten- al bezet. Wij vinden nog een plaats in de schaduw en nemen die in. En dan 7 uur wachten totdat de boot uiteindelijk om 18.00 uur vertrekt voor een tochtje van 17 uur.

We ontmoeten 2 Turkse motorrijders op weg naar Zuid-Afrika, die op alles zijn voorbereid. Gelukkig maar, want wíj hebben geen tentdoek om te spannen en geen matrasjes om op te zitten/liggen. Met 40 graden is het tentdoek hard nodig. Er is eten aan boord maar nadat we de toiletten 1x gezien hebben, willen we dat zo beperkt mogelijk houden - de lust tot eten vergaat je direkt.

We proberen ‘s nachts te slapen met behulp van onze tas en een paar zwemvesten (we kunnen niet zwemmen!....). Tot overmaat van ramp begint het ‘s nachts te lekken in onze hoek en zowel Ronald als ik liggen in het water. Het hele dek ligt vol met slapende mensen, waar moeten we liggen of hoe houden we het droog? Ronald pakt nog maar wat zwemvesten, maar veel slapen doen we niet meer.

ABU SIMBEL

‘s Morgens vroeg passeren we Abu Simbel, de enorme beelden van Ramses II aan de Nijl. Vanuit Aswan is het 6 uur heen en weer in konvooi, dus dat hebben we maar niet gedaan.

Jammer genoeg zien we dus niet de binnenkant. Dus ben ik dubbel blij dat we het op de ferry alsnog zien. De beelden zijn in stukken gesneden toen het gedeelte waarop ze stonden, onder water werd gezet en op deze plek teruggeplaatst, een waar huzarenstuk.

WADI HALFA

Op de boot krijgen we de stempels voor Soedan al. Gelukkig is er een loket voor mannen en voor vrouwen. Ik ben er heel snel door met de paspoorten. Bij de mannen is een waar gevecht aan de gang om bij het loket te komen. De gemoederen lopen sowieso af en toe behoorlijk op; wij zijn niet de enigen die last hebben van de temperaturen.

En dan komen we in Wadi Halfa, een wéreldstad :) die bestaat uit een aantal stoffige gebouwtjes. Mazaar, onze fixer hier regelt het papierwerk en dat is niet te onderschatten. Zo zijn we officieel tot “alien” verklaard met stempel in paspoort tegen een leuk sommetje... De permit om foto’s te nemen, laten we maar voor wat het is. De douane laat ons er snel door en we worden ondergebracht in een hotel met airco. Over de kamer kun je verder kort zijn: vies! en een bed met 1 onderlaken, geen handdoeken of zeep aanwezig. We drogen ons aan de lucht van de fan, want na 24 uur zweten op het dek, wil je uiteraard douchen en zeep hebben we zelf wel, maar handdoeken niet.

En de stortbak zit er voor de show

De auto is vertraagd, die komt pas aan op donderdag - we hopen dat alles snel geregeld kan worden, want op vrijdag gebeurt er niets. Ondertussen bezitten we onze ziel in zaligheid in dit godverlaten oord, zonder internet of iets. Dank voor onze e-readers!!

En dan...is het water op: geen douche, toilet en ook geen airco meer. Geen eten, er wordt niet gekookt - Mazaar onze fixer neemt ons mee naar een restaurant in het dorp zelf waar hij de eigenaar wat gerechten laat maken. Het wordt een warm nachtje..

Voor het eerst sinds onze wereldreis begon in 2009 hebben we het gevoel “waar zijn we aan begonnen”, maar het zal wel weer overgaan.

Dan komt eindelijk het bericht: de boot met de auto’s is er. Alleen nu moeten ze er nog af. De mannen helpen een handje met het uitladen - handige jongens, die Sudanezen! En dan even de adem inhouden en spannende foto’s maken en dan staat die weer op de wal. Dezelfde avond rijden we nog weg en kamperen in de woestijn. Wat een verademing!!