El Bolson

maandag 30 november 2009

AAN DE OEVERS VAN DE RIO AZUL

Aangekomen in El Bolson veranderde het weer van redelijk naar stromende regen en als we ergens een hekel aan hebben... We stonden al op een camping, die redelijk rustig gelegen was aan de rand van het centrum. Dat werd een middag van koffie drinken en wat eten in een plaatselijk restaurant. 's Nachts bleek de camping een stuk minder rustig want er zaten een stel honden die elkaar bleven toeblaffen. Maar de volgende dag werd het weer een stuk beter.

Tijdens het verkennen van de omgeving die erg mooi is, struikelden we zo ongeveer over een camping aan de Rio Azul, die zijn naam eer aan doet, hij is echt blauw. Wij waren de enigen in een natuurgebied van zo'n 8km2, samen met de pachter van de camping dan. En het was een droomplek. Aan een wildstromende, heldere rivier, met een bergketen en witte bergtoppen, een temperatuur van zo'n 24 graden, wat wil een mens nog meer. 's Avonds eten van de parilla, een groot kampvuur en een lekker wijntje...

De accomodatie was verder niet om over naar huis te schrijven, maar dat doe ik dus toch. Als we een  warme douche wilden, moesten we dat even melden. Dan werd de ketel met hout opgestookt. We liepen naar het gebouw met de douches, maar dat bleek niet de bedoeling. Voor 2 personen was dat te veel werk. We gingen bij de pachter onder de douche... Maar heerlijk warm.

El Bolson lag op een kilometer of 5, dus konden we makkelijk eten en drinken halen en de was doen. Volgens de Lonely Planet was dit een hippiedorp, maar wij vonden het daarvoor knap toeristisch. Aan het verderop gelegen Lago Puelo kwamen we wel de meest gekke figuren tegen. Misschien zijn ze verhuisd.Het bier dat hier wordt gebrouwen, kon Ronald ook niet echt bekoren.

Na 4 dagen luieren, tekenen, vissen! en genieten, sloeg het weer om en wij vertrokken naar het zuidelijker gelegen Esquel dwars door het natuurreservaat Los Alerces. Hier hebben we overnacht in een hotel omdat 3 graden met regen en wind niet ons idee is van kamperen. We troffen een hoteleigenaar die veel weg had van Basil van Fawlty Towers,  zo zeer dat we omkeken naar Sibyl en Manuel.

Dat kwam vooral door zijn optreden. Hij liet ons vol trots een kamer zien met een "kingsize"bed dat niet groter was dan ons bed in de camper. Gelukkig had hij nog een kamer over met 2 aparte bedjes. Het was op de slaapkamer heerlijk warm, alleen bleek de temperatuur niet te regelen. Ook de TV op de kamer werkte niet. En geen wifi of telefoon, tsja dat konden we ons nog voorstellen in deze contreien.

De lounge met lekkere stoelen bleek niet verwarmd, maar op ons aandringen werd de open haard aangedaan door "Basil". 's Avonds na het heerlijke eten spraken we nog met een stel Zwitserse gasten. Toen Ronald van de vergelijking met Fawlty Towers vertelde, barstten ze spontaan in lachen uit. En de goede man zal wel niet begrepen hebben waarom ze elke keer weer zo naar hem lachten.

Na het ontbijt zijn we verder getrokken naar Trevelyn, een dorpje waar je de Welshe afkomst nog aan de huizen kunt zien en daarna door naar Esquel, waar ik dit stuk schrijf. We willen hier nog even op het goede weer wachten voor we verder zuidelijk trekken.