KONTRASTEN

dinsdag 03 augustus 2010

OP NAAR BRASILIA

We hebben vandaag en morgen een lange rit voor de boeg. Brasilia ligt zo'n 700 kilometer naar het noorden en dat rijden we niet in 1 dag. We houden er rekening mee, dat we onderweg ergens wild moeten kamperen. Het landschap, in het begin nog afwisselend, verandert al snel in saai.
Je moet wat doen om ergens te komen.

Als we onderweg steeds meer brandhaarden ontdekken in het open veld, laten we ons plan om wild te gaan parkeren, maar varen. Als je de keus hebt tussen een betrekkelijk veilig benzinestation met allerlei faciliteiten, of misschien wakker worden omdat het wel erg heet wordt in de auto, dan is de keus niet zo moeilijk. Die branden zijn werkelijk overal, je ziet ze ook ondergronds doorgaan. Ook komen we langs hele stukken met verbrande bomen,  struiken etc. Maar de natuur herstelt zich blijkbaar snel hier.

We rijden zo lang mogelijk door en de volgende morgen rijden we Brasilia in. Deze stad is vanaf zero opgebouwd, is in segmenten opgebouwd en heeft veel moderne architectuur. Als we naar de sector CAMPING rijden, zien we dat de camping weg is en er welgeteld één hostel zit. We kunnen hier wel kamperen. Maar ook de sector GARAGES is zo goed als onbebouwd, de garages zitten in de industriële sector. Blijkbaar gaat het bij de invuling van de sectoren nogal wat mis.

DE GENDARME

Er moest ergens bij het centrale busstation een Toeristeninformatie zijn, maar waar? Ik kon het niet vinden en klampte de eerste de beste gendarme aan. Dat was er een van de militaire gendarmes, met kogelvrij vest en gewapend met geweer en revolver. Hij bracht me bij een collega van de civiele gendarme, die ik met moeite aan het verstand kon brengen, dat ik een city-map wilde hebben. Hierop bracht hij me bij een informatiestand met een grote kaart van Brasilia. Waarop ik hem duidelijk maakte, dat ik met een vehiculo was en een eigen kaart nodig had. Uiteindelijk heeft hij een kaart voor mij gekocht; de arme man wist ook niet wat hij verder met mij moest aanvangen. Toen ik hem het geld wilde teruggeven, wilde hij dat niet hebben! Nou ja! Ik heb hem heel vriendelijk bedankt.En dat terwijl de toeristeninfo ze waarschijnlijk gratis verstrekt.

TOYOTA-GARAGE

Vinden we dus in de industriële sector. De auto moet een beurt hebben. En dat kan gelukkig direkt worden geregeld. Terwijl de auto een check-up krijgt met Ronald als supervisor, zit ik hier de website bij te werken. Er wordt voor koffie en fris en zelfs een hapje gezorgd.

Na afloop komt zelfs de direkteur kennis met ons maken en vraagt of er een foto van de auto mag worden genomen met het technisch team. En ineens staan er een heleboel mannetjes om de auto. En voor de foto krijgen we een kleine korting, ook nooit weg.

DE ARCHITECTUUR

van de gebouwen is werkelijk schitterend. Langs waarschijnlijk de breedste boulevard ter wereld staan de ministeries, paleizen van Justitie en de President en ook de Cathedraal. Vooral de Cathedraal vinden we ontzettend indrukwekkend. Voor mij geeft het de essentie van wat een kerk moet zijn weer. Heel veel gebouwen zijn van de architect Oscar Niemeyer, ook de kerk.

De boulevard en gebouwen vormen het hart van de stad, heel zakelijk dus. Het vertier is in de sector hotellerie en commercie. Als je een restaurant zoekt, moet je dus hier zijn en nergens anders, hooguit in een van de drie shopping malls. Dat maakt de stad erg ongezellig. Wel liggen er in de sector Sport langs het meer een aantal clubs waar je lid van moet zijn en dan kun je daar ook wat eten en drinken.

Vanuit de TV-toren heb je een goed uitzicht over de stad en de infrastruktuur; we zagen er de zon ondergaan.

CHAPADA DOS VEDEIROS

Dit Nationaal Park ligt op onze route naar het noorden. Als we het stadje Sao Jorge binnenrijden, moeten we wel even omschakelen. Wat een kontrast met Brasilia! Er is op dat moment een festival "ontmoeting van culturen". En dat is niet overdreven, er lopen mensen in allerlei soorten en maten en kleuren, in de meest vreemdsoortige uitdossingen. Rasta's, indianen en negers, hippies, heel veel jongeren met of zonder gitaar en er hangt een geur van marihuana of zoiets. Auto's worden om het dorp heen geleid en het valt nog niet mee om naar de camping te komen.

Omdat je het park alleen maar in mag met een gids, ga ik die bespreken voor de volgende dag. Dan willen we een tocht maken naar de watervallen hier. En er is dus niemand die Engels spreekt. Maar uiteindelijk blijkt dat er een Engelssprekende gids kan worden ingehuurd.

Intussen komt vanuit het dorp gezellige muziek en dus gaan we daar wat drinken. Het is een heel levendig gebeuren met tentjes, waar van alles verkocht wordt: aromatherapie, houtsnijwerk, Afrikaanse jurken, wollen poncho's en allerlei soorten eten en drinken toe. Er wordt links en rechts muziek gemaakt en er heerst hier meer sfeer dan in heel Brasilia.

Op een groot podium treden verschillende soorten artiesten op en dat gaat tot in de ochtend door. Dat is ons nou net weer te veel van het goede, maar we zien wel een prachtige voorstelling van een dansgroep uit Mato Grosso. Ook een duo met volkszang krijgt de hele bevolking mee in zang en dans. Wat ontzettend leuk om mee te maken.

DE TOCHT NAAR DE WATERVALLEN

We gaan vroeg op pad met Christian, onze gids. Naar de watervallen is het zo'n 10-12 kilometer heen en terug. Alleen is er hier geen m2 vlak, zijn er hele steile stukken klimmen en dalen en het is knap warm. Om het voorzichtig te zeggen: het viel ons niet mee. Wel was het heerlijk zwemmen onder de watervallen in een soort natuurlijk zwembad en de hydromassage bij de 2e waterval was helemaal bijzonder. Maar Ronald kreeg last van zijn knie en Christian nam geen enkel risico: hij belde een auto. We vonden het allang best, 8 kilometer is ook lang genoeg. En dan smaakt een biertje heel lekker!

DE EERSTE KEER.......

van onze reis: na 30.000 kilometer hebben we een lekke band! Net nieuw, grrr... totaal aan flarden. We staan in het dorp Alta Paraiso de schade op te nemen, als er een auto stopt: "hebben jullie hulp nodig?" klinkt er in onvervalst Nederlands. Nou, dat is wat je noemt als geroepen. En zo maken we kennis met Xavier, Janet en hun kinderen Zeus en Zahir. Ze nemen ons mee naar een garage, er wordt een band besteld, die maandag voor ons gehaald moet worden in Brasilia en in de tussentijd mogen we op hun land kamperen met gebruik van het gastenverblijf.

Als we er aan komen, zijn we onder de indruk. Janet is architect en heeft het huis ontworpen en samen gebouwd met Xavier. Het is een spraakmakend huis tegen de berghelling met een golvend dak. 5 jaar geleden hebben ze elkaar ontmoet, zijn geëmigreerd, hebben 2 kinderen gekregen en dit huis gebouwd! Over opschieten gesproken... Het huis spreekt ons erg aan; we zullen Janet zeker in gedachten houden als we zelf weer een huis willen.

Zondag gaan we gezellig met de familie uit naar een waterval met natuurlijk zwembad (daar hebben ze er hier nogal wat van).En 4 dagen rust is voor mij natuurlijk schilderen. Ara's en toekans vliegen rondom ons in de tuin. Nee, deze gedwongen stop is eigenlijk alleen maar heel leuk!