KRIS KRAS MALEISIË

dinsdag 14 januari 2014

KUALA LUMPUR

Weerzien met familie en vrienden, Sinterklaas en Kerst achter de rug én een verhuizing van onze zoon. Op de terugvlucht rusten we uit! Bij het inchecken van de vlucht kunnen we met kleine bijbetaling Businessclass regelen, dat maakt de reis een stuk aangenamer.

We landen in stijl en worden afgehaald door Joe, die ons naar het appartement brengt van Dennis en Shirley. Zelf zijn ze op vakantie en we mogen er nog even gebruik van maken. Dat komt heel goed uit, want de nieuwe dynamo van de auto lost ook het probleem van de elektriciteit niet op. Twéé dynamo's die niet werken...dat lijkt ons stug. De monteur blijft erbij en stelt voor de oude te repareren. En geloof het of niet: het werkt! Pff..een pak van ons hart, alleen moet de nieuwe dynamo weer een keer mee terug naar Nederland. Of verstuurd met DHL, afhankelijk van de kosten.

OUD EN NIEUW

Is dit jaar een matte aangelegenheid - door het tijdsverschil kost het ons de grootste moeite om middernacht te halen. Er wordt rond de Petronas Towers een geweldig vuurwerk ontstoken en we proosten op ons 5e jaar op wereldreis. Een heel verschil met vorig jaar, toen we de jaarwisseling met een stel overlanders in Malawi hebben gevierd.

Oudjaarsdag blijkt de Thaise ambassade gesloten, we moeten wachten tot 2 januari. Dat houdt ook in dat we niet eerder dan de 3e het visum kunnen ophalen. Bij de grens krijg je alleen een visum voor 14 dagen en dat moet dan weer verlengd worden in Bangkok, waar we nu even liever niet komen. Op 2 januari melden we ons dus weer gewapend met pasfoto's en kopie van het paspoort. Er staat een hele rij als we er aankomen, waarvan een aantal weer terug moet voor foto of kopie. Na een stief halfuur zijn we klaar en de volgende morgen hebben we een visum voor 2 maanden!
Tikje genant trouwens om met auto en chauffeur voor te rijden daar...

Joe weet overal de weg en zet ons af waar we naartoe willen: luxe malls, de elektronica mall, waar Ronald een I-pad voor zijn verjaardag wil uitzoeken. Ze hebben er alles, alleen net niet wat hij wil hebben. Dat moet nog maar even wachten.
We bekijken de stad vanaf de KL-toren maar door de hoge luchtvochtigheid is het zicht niet optimaal. We rijden door Chinatown en Little India, maar vonden Georgetown leuker.

MALAKKA/MELAKA

Als we eindelijk weer op pad gaan, blijkt de airco niet goed te werken. Grrr..met deze temperaturen is dat niet te doen, dat moet rap geregeld worden. We willen overnachten op een strand vlak voor Malakka bij de opvang van schildpadden en zien onderweg ineens een bord met Topmaster airco. (in het Maleis hadden we dat nooit herkend) Ze krijgen het ding weer aan de praat. Een hele opluchting.

Bij het schildpadreservaat willen we overnachten bij een resort of bij chalets. Dat lukt niet want ze "doen" geen kamperen meer. Lastig want in Azië zijn geen campings en moet je dus wel op deze manier ergens een slaapplaats vinden. Dan is er nog een goedzak die ons wel een stukje grond wil verhuren met toilet voor 50 MR. Lachend vertel ik dat we voor die prijs een kamer in Malakka kunnen huren. Woedend roept hij: "take it or leave it". En dus we leave it en parkeren de auto naast het reservaat op het strand. Wel wat druk in het weekend maar verder geen probleem. Wel zijn we de enige niet-moslims op het strand. Het badpak laat ik maar even. Ronald ontdekt de volgende morgen dat er kleine schildpadjes zijn, net uit het ei. We verzamelen ze en 's avonds worden ze op het strand uitgezet. Daar moeten we natuurlijk wel bij zijn en zo slapen we er 's avonds dus weer.

Malakka zelf is een historische stad waar we onze ogen hebben uitgekeken. Hier hebben Nederlanders onder de VOC hun sporen achter gelaten: Jonker Street, Dutch Square, Stadthuys enz. nu de grote trekpleister hier. Restaurantjes, barretjes, gekanaliseerde rivier met kades, super. We gaan ook nog naar een museum, maar dat was matig. De historie ligt hier op straat. Dan is er nog Chinatown met de donkerrode huizen, ook de moeite meer dan waard. In het park zien we nog een Hindoestaans bruidspaar, prachtig aangekleed.

Als we 's avonds weer terug naar "ons" strand rijden, merken we dat de airco weer problemen geeft en dus staan we de volgende morgen weer bij de Airco Topmaster, die dit keer een lek in een leiding vindt - dit stuk wordt vervangen en nu moet alles weer goed werken.

OOSTKUST MALEISIË

Het lijkt ons een goed idee om via de oostkust over de grens naar Thailand te gaan. Via Mersing, waar we overnachten bij de jetty, gaan we op weg. Hier moeten genoeg strandjes te vinden zijn, alleen wij zien ze niet. Het eerste wat we treffen, is een heuse camping bij Balok Beach. Ze hebben er een mooie plek met superschone toiletten en douche, waarvoor we resp. 0,10 en 0,25 eurocent moeten betalen. Prima, alleen het mannetje van de toiletten sluit om 19.00 uur 's avonds af. Daar zit je dan. Een geluk dat we een eigen toiletje aan boord hebben....De volgende morgen biedt de campingeigenaar zijn excuus aan. Het mannetje start pas om 10.00 uur en het is zijn privé-handeltje. Daar moet nog wat op gevonden worden.

CHERATENG

Iets verderop naar het noorden vinden we een schitterende plek aan het strand met een soort hippie-sfeer. Er zijn restaurantjes met een strandbar én alweer een mannetje met toiletten/douche. Goede business hier zeker. Maar harstikke schoon. Hier kunnen we het nog wel even uithouden. Er zijn niet veel toeristen meer, want om onduidelijke reden is het plaatsje een beetje in verval geraakt. We kunnen het hier wel een tijdje uithouden en vertrekken pas als het een dag stortregent en het er ook niet naar uitziet, dat het snel zal verbeteren.

ONLUSTEN THAILAND?

Dat het in Bangkok onrustig is, dat wisten we al, maar hier horen we ook, dat Zuidoost Thailand al jaren gebukt gaat onder bomaanslagen en onlusten tussen boeddhisten en moslims. Dit gedeelte, het vroegere Siam, wil zich afscheiden van Thailand. Het merendeel van de bevolking is moslim en voelt zich absoluut niet thuis bij het hedonistische Thailand. We moeten terug naar de westkust om veilig te kunnen doorreizen naar Thailand.

Onderweg zien we weer een heel ander Maleisië. Het is streng-conservatief, op vrijdag is alles, maar dan ook alles gesloten. In Maleisië geen eethuisje of stalletje kunnen vinden, is ongelofelijk. In een grotere plaats vinden we uiteindelijk een mall, waar een supermarkt en restaurant geopend is. Hier zitten de vrouwen, die de vrijdagdienst in de moskee niet kunnen bijwonen. De dienst wordt er wel integraal uitgezonden!

DUBBELE RECHTSPRAAK

Heel vreemd, maar het maakt hier verschil of je moslim bent of niet. Er is een seculiere rechtspraak en een soort sharia. Dat houdt in, dat een moslim 4 vrouwen mag hebben, een niet-moslim niet. Ga je met een moslim naar een hotel, dan moet je getrouwd zijn om er in 1 kamer te logeren, een niet-moslim mag het zelf weten. Onder de sharia mogen alleen geen handen worden afgehakt, gestenigd enz. Dat is weer onder de seculiere rechtspraak geregeld, net als verkrachting bijv. Dat voorkomt dat een vrouw met 4 getuigen van de verkrachting voor de rechtbank moet verschijnen...

Er staat in de krant een heel artikel, dat het woord Allah alleen door moslims gebruikt mag worden en niet in de christelijke kerk. Heftige discussies en dit wordt ook voor de rechtbank uitgevochten. Voor ons is het vreemd, dat God in de kerk Allah zou worden genoemd, maar toch gebeurt dat blijkbaar.

Wat ook opvalt, zijn de borden hier. Die worden niet alleen in het Maleis aangegeven, maar ook in het Arabisch! Plaatsnamen, straatnamen, reclameborden, restaurantnamen - in het Arabisch!!

Aan de oostkust zijn overal palmbomenplantages, maar het binnenland heeft nog een prachtig tropisch regenwoud. Langs een meer vinden we nog een overnachtingsplek - komt goed uit want het is ongeveer halfweg onze route. Via Alor Star (niet al te ver boven Penang, waar we zijn begonnen!) rijden we Thailand in. Links aanhouden en we komen vanzelf op de stranden...

THAILAND

Hier is 95% van de bevolking boeddhist, 1% christelijk en 4% moslim. Toch staan in het zuiden in ieder geval nog heel wat moskeeën. Maar in het straatbeeld zijn ze niet langer in de meerderheid. Gelukkig maar, want elke morgen (rond 04.00 uur!) in Maleisië zijn we wakker getoeterd door de muezzins. In Arabische landen blijft dat beperkt tot de oproep, maar hier wordt de hele dienst rond getoeterd.

In Trang komen we een kleine demonstratie van de geelhemden tegen; we dachten eigenlijk dat dit beperkt was tot Bangkok, maar het spreidt zich dus ook uit naar andere steden. Hier doen we ook boodschappen en we moeten een SIM-card kopen voor internet. Dat valt niet mee, want we kiezen de verkeerde verkoper. Hij weet niet hoe hij op onze telefoon de databundel moet installeren, dat moet aan onze telefoon liggen...in de rest van de wereld is dat geen probleem geweest en we proberen het bij een andere winkel. Daar wordt het direkt geregeld en we hebben weer internet.

De supermarkt is weer een andere ervaring. Zo moet een analfabeet zich voelen. Dit schrift is niet te lezen. Bij groente en fruit wordt in Engels wel vermeld waar alles vandaan komt. Tot onze verrassing komen de papaya's uit Nederland, nooit geweten dat we die daar verbouwden! De rest van de boodschappen moeten we doen op het uiterlijk van de verpakking. Zelden ben ik daar zo blij mee geweest. Ook in Arabische landen is het schrift niet te lezen natuurlijk, maar daar staat het altijd bij in het Engels. Dat hadden we hier eigenlijk ook verwacht. Maar het Engels is hier niet zo wijdverbreid als in de reisgids wordt gesteld. Ook in Maleisië is dat lang niet overal het geval - je krijgt daarom niet makkelijk kontakt met de lokale bevolking.

Pak Meng is de eerste halte, we overnachten op het strand, waarbij opvalt dat het werkelijk bezaaid ligt met afval langs de hele kust daar. Nu is het natuurlijk weekend, dus wie weet wordt het opgeruimd op maandag, maar hier heb je wel een week werk aan en dan kun je weer opnieuw beginnen. Nu zijn we tot nu toe alleen op stranden geweest met de lokale bevolking, scheelt misschien ook nog. We willen op Ko Lanta, een van de eilanden voor de kust langer blijven.

KO LANTA

Is één van de weinige eilanden waar je met de auto heen kunt op de ferry. Van andere overlanders hebben we al enthousiaste verhalen gehoord over dit eiland en we hebben ook tips gekregen om te gaan staan. We komen terecht vlakbij het Nat. Park aan de zuidpunt op een droomplek met schitterende zonsondergangen.
Weg van de drukte ligt hier een van de breedste stranden met een strandtent. De meeste bezoekers (vrijwel allemaal Duitsers) komen van bungalows wat verderop en 's avonds hebben we dus het rijk alleen. We zullen moeite moeten doen om hier weg te komen....