VALDEZ EN DE WALVISSE N

zaterdag 14 november 2009

VALDEZ

Van Puerto Madryn naar Puerto Piramides op het schiereiland Valdez waar we een mooie voor de wind afgeschermde camping vonden. Hier ontmoetten we een Nederlander die onze auto kwam bekijken en ineens zag dat het hier om hollanders ging. Raar om ineens te horen: goedenavond.
Ook hebben we het gezellig gehad met een stel Duitsers die met een kind van 2 jaar op stap waren voor een jaar. Ze waren onderweg vanaf september en hadden al 4 reparaties aan de remmen gehad. Waarbij ze wel bij elke garage werden uitgenodigd om mee te eten. Lijkt me toch geen prettig gevoel.

Het vorig verslag werd ineens erg ingekort, omdat het vanuit een restaurant werd gemaakt. Daar hebben ze nl. wifi. Maar als het personeel begint op te ruimen, moet je toch even opschieten. Dit stukje komt vanaf een camping in Bariloche, maar hier werk ik off-line en zodra we gelegenheid hebben, zenden we het door.

De volgende dag hebben we heerlijk ontbeten in de zon en daarna gingen we het schiereiland verkennen. Het is er werkelijk prachtig, en een kleuren - dat verzin je niet.  Niet voor niets staat het op de lijst van wereldnatuurreservaten. We zagen er zeeleeuwen en pinguins. En ook zee-olifanten, wat een giganten en dan van die hele kleine koppies. Ze zijn aartslui en je krijgt dan ook een gevoel van : wie bekijkt er eigenlijk wie?

Valdez is zeker zo groot als België en praktisch onbewoond en vlak - km's voor je uitkijken zeker als je over zee kijkt. Alles is afgezet en je kan alleen over paden.Op een dag hadden we 4 seizoenen, regen en hagel, zon en wind. Vanwege de wind zag het er naar uit, dat we 's avonds niet met de boot naar de walvissen konden kijken. Maar gelukkig werd het wat rustiger en om 18.00 uur werden de schepen vanaf het strand de zee ingetrokken met tractoren.

DE WALVISSEN

Wij gingen in een zodiac met ca. 10 anderen. Ik had wel mijn bedenkingen want het is maar een kleine boot en die walvissen zijn zo groot. Als ze er onder kwamen, dan tilden ze ons zo op!
Nou ze kwamen en ook onder de boot. .

Ik had ze kunnen aanraken, maar daarvoor had ik teveel ontzag voor ze!

Ze speelden echt met de boot, duwden er tegen aan en ook hoorden we af en toe een bonk tegen de onderkant. Maar gelukkig kwamen ze nergens omhoog, we werden alleen natgespat. De kleine walvis was 6 ton, de moeder wel 40 ton en ze waren soms zo dichtbij dat we ze niet konden fotograferen. Jammer was ook, dat de batterij van het filmapparaat nog niet opgeladen was. We zagen nl. ook walvissen ver boven het water springen en voor een foto ben je altijd te laat. Toch zitten er heel leuke foto's bij, zie de reportage.Ook als toegift nog een pracfhtige zonsondergang, waarna we in een restaurant een glas wijn en tapa's kregen. En korting op de maaltijd die ook nog eens heel goed was. We blijven nu eenmaal Nederlanders.

De volgende dag was een echte stranddag, we liepen vanaf de camping dan ook het strand op. Heerlijk rondgewandeld en met Ronald kom je dan al gauw op een terras uit. Hier ontmoetten we het team van de VPRO dat een film maakt van de reis van Darwin met de Beagle. Als je wilt weten hoe mooi het hier is, kijken! Ook komt nog wat we allemaal nog gaan zien, want we gaan nog naar Vuurland.

De dag erop zijn we naar Puerto Madryn gegaan om de was te doen en allerlei dingen in te slaan, want we gaan naar de andere kant van Argentinië oversteken.